• Rozmiar czcionki

  • Wysoki kontrast

Informacja dla właścicieli nieruchomości niezamieszkałych na terenie gminy Oława

piątek, 24.01.2020 - 13:31

Informujemy, że od 1 marca ulega zmianie system odbioru odpadów komunalnych Gminy Oława.

Od tego dnia odpady komunalne z terenu nieruchomości niezamieszkałych nie będą odbierane przez  Wykonawcę  wyłonionego  w  przetargu  przez  Gminę  Oława.  Ma to związek z Uchwałą Nr  XVI/137/2020 Rady Gminy Oława z dnia 24 stycznia 2020 r. w sprawie uchylenia uchwały w sprawie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.

Wyłączenie właścicieli nieruchomości niezamieszkałych z gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi będzie skutkowało koniecznością zawarcia przez te podmioty  indywidualnej     umowy    z    przedsiębiorcą    prowadzącym   działalność w zakresie  odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych, wpisanym do rejestru działalności regulowanej, który prowadzi Wójt Gminy Oława.

Lista podmiotów jest zamieszczona na stronie bip.gminaolawa.pl w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Oława – Rejestr Działalności Regulowanej.

Aktualny Rejestr Działalności Regulowanej

Właściciel nieruchomości niezamieszkałej zobowiązany jest nadal do przestrzegania zasad określonych w Regulaminie  utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Oława oraz ustawy  z  dnia  13   września    1996    roku   o    utrzymaniu   czystości   i   porządku
w gminach  (t.j.  Dz. U. z 2019 r. poz. 2010 z późn. zm. ) w zakresie postępowania z odpadami komunalnymi powstającymi na terenie jego nieruchomości.

Do podstawowych zasad należą::

  • wyposażenie nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych
    oraz utrzymanie tych pojemników w stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;
  • zbieranie powstałych odpadów na terenie nieruchomości zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie;
  • pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych
    w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami odrębnymi.

Informujemy, że wypełnienie obowiązku odbioru odpadów komunalnych z terenu nieruchomości niezamieszkałych może podlegać kontroli.

Zgodnie z art. 6 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciele nieruchomości niezamieszkałych, wykonując obowiązek pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości odpadów  komunalnych,  są  zobowiązani na wezwanie Wójta do okazania umów korzystania z usług przedsiębiorcy odbierającego odpady i dowodów uiszczania opłat za te usługi.

Wprowadzona w roku  2019 zmiana ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wprowadziła konieczność wprowadzenia takich zmian w systemie gospodarowania odpadami komunalnymi, dlatego też odbiór odpadów z terenu nieruchomości niezamieszkałych będzie przez Gminę Oława prowadzony tylko do końca lutego 2020 roku.

Z tytułu świadczonej usługi za miesiące styczeń i luty należną opłatę należy uiścić tak jak dotychczas na wskazany na blankiecie wpłat numer rachunku bankowego w terminie do dnia 15 lutego – za miesiąc styczeń oraz do dnia 15 marca – za luty 2020 roku.

Każdy wytwórca odpadów w tym przypadku również właściciel nieruchomości niezamieszkałej ma obowiązek wypełnienia  obowiązków określonych prawem, co oznacza jak już wspomniano wyżej zawarcie umowy od 1 marca 2020  roku  na odbiór odpadów komunalnych i przekazanie do zagospodarowania  zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Zasady powyżej określone dotyczą odpadów komunalnych, jednak z uwagi na charakter nieruchomości należy pamiętać również  o tym, że: 

w zakresie odbioru i zagospodarowaniu odpadów związanych z działalnością gospodarczą każdy przedsiębiorca winien stosować się do przepisów odrębnych w tym do zapewnienia rejestracji w BDO – rejestrze podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami, o którym mowa w art. 49 ust.1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz.21 ze zm.) prowadzonym przez marszałka województwa dolnośląskiego, jeżeli profil prowadzonej przez niego działalności wymaga wypełnienia tego obowiązku.

Więcej  szczegółowych informacji pod linkiem : https://bdo.mos.gov.pl/

Informacja w wersji pdf – kliknij tutaj